Ingredienser
-
4 rundtenommer rugbrød
-
1 bæger rygeost
-
0.5 bdt. radiser, i skiver
-
0.5 bdt. purløg, hakket
-
Salt, peber
-
Purløgsmayo
-
1 æg (både hvide og blomme!)
-
2 dl olie
-
1 bdt. purløg, hakket
-
1 tsk. sennep
-
1 tsk. eddike
-
0.5 tsk. salt
Et par ord om vores opskrift
Den gode danske rygeost kan spises på mange måder, men vi elsker den måske allermest i en gammeldags sommersalat rørt med mayo, radiser og purløg. Agurk glemmer vi i denne omgang.
Engang imellem er det sjovt at gøre tingene på en ny måde, så lad os skille den skønne rygeostsalat ad i sine bestanddele: Det giver hver enkelt ingrediens mulighed for at spille en mere fremtrædende rolle i stedet for at forsvinde i mængden.
Som du kan se på billedet, er radiserne skåret på et mandolinjern. Hvis du ikke ejer sådan ét, så pyt. Madderne bliver lige så gode, hvis du skærer radiserne i tynde skiver, som du plejer.
Åh nej, purløgsmayo!? tænker du måske. Kan jeg finde ud af det? Bare rolig, med en stavblender tager det højst 5 minutter, og vi garanterer, at du får den fineste lysegrønne purløgsmajonæse / purløgsmayonnaise ud af det. Det er så let, så let.
Ingredienser
| 4 rundtenommer rugbrød | |
| 1 bæger rygeost | |
| 0.5 bdt. radiser, i skiver | |
| 0.5 bdt. purløg, hakket | |
| Salt, peber | |
Purløgsmayo |
|
| 1 æg (både hvide og blomme!) | |
| 2 dl olie | |
| 1 bdt. purløg, hakket | |
| 1 tsk. sennep | |
| 1 tsk. eddike | |
| 0.5 tsk. salt |
Sådan gør du
|
1
Færdig
|
Start med purløgsmayo: Hæld alle ingredienser i en røreskål, stik stavblenderen i og kør et øjeblik - sådan! |
|
2
Færdig
|
Smør brødet med purløgsmayo, herefter et lag rygeost og til sidst radiser, purløg, salt og peber |

